Stop Sex Trafficking. Μια συνάντηση με την Alessandra Maioletti.

Η ομάδα Όνειρο με την παράσταση – ντοκιμαντέρ Sex Trafficking δίνει φωνή στα θύματα διακίνησης και σωματεμπορίας στο Cine Αλέκα – Τέχνη Πόλης στο Ζωγράφο στις 28 και 29 Νοεμβρίου, σε ένα διήμερο δράσης αφιερωμένο στην καταπολέμηση του Sex Trafficking, που διοργανώνουν από κοινού ο Δήμος Ζωγράφου και το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών.

Η Ομάδα Όνειρο δημιουργήθηκε στην Αθήνα το 1996 από τη σκηνοθέτιδα και χορογράφο Αlessandra Maioletti, με στόχο τη συνεργασία ανθρώπων της τέχνης και της επιστήμης. Η ελευθερία του πνεύματος, η εξέλιξη του ανθρώπινου είδους, οι νέες ασθένειες της εποχής, η γυναικεία ταυτότητα, η αναρχία του χιούμορ, η ιστορική μνήμη και η ανατροπή των κοινωνικά κατασκευασμένων ρόλων είναι τα κύρια θέματα εργασίας της. Έχει παρουσιάσει δουλειές της στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Η παράσταση Sex Trafficking μέσα από πραγματικές μαρτυρίες, – που παραχωρήθηκαν στην ομάδα Όνειρο από την Οργάνωση ActUp, το Δίκτυο Γυναικών Ευρώπης, τη Νέα Ζωή, τη Cyprus STOP Trafficking, τη Space International και τον Siddhart Kara -, περιγράφεται η λειτουργία του σύγχρονου δουλεμπορίου (μεταφορά – παραλαβή – μέσα – συνθήκες εργασίας), ενός από τους πιο κερδοφόρους, παράνομους επιχειρηματικούς κλάδους στον κόσμο. Γυναίκες που γίνονται θύματα αυτής της παράλογης και αποτρόπαιης εκμετάλλευσης παγιδευμένες στα δίχτυα αδίστακτων ανθρώπων. Πολύ συχνά έχουν πληρώσει για τη φυγή από τη χώρα τους πεπεισμένες πως θα τους δοθεί μια δουλειά και μια ευκαιρία για νέα ζωή. Καταλήγουν κακοποιημένες, εκβιάζονται και στη συνέχεια βιάζονται και εκπορνεύονται. Οι μαρτυρίες είναι τρομακτικές όμως υπάρχουν και χιλιάδες περιστατικά που δεν καταγράφονται, δεν μαθαίνονται ποτέ.

Η Ελλάδα αποτελεί δυστυχώς χώρα διέλευσης αλλά και προορισμού. Αναζητώντας τα βαθύτερα αίτια του φαινομένου, η παράσταση δίνει φωνή σε όλους τους πρωταγωνιστές (θύτες και θύματα, άνδρες και γυναίκες), από το Νεπάλ μέχρι τις ΗΠΑ και από την Γερμανία έως την Ελλάδα. Όπως είπε ο Σολζενίτσιν: «Να κρύβεις τη φρίκη: ίσως αυτός να είναι ένας από τους σκοπούς του κάθε πολιτισμού». Η ομάδα Όνειρο επιχειρεί ωστόσο μέσω του θεάτρου το αντίθετο: να φέρει αυτή τη φρίκη στο φως και να ωθήσει τον ενεργό θεατή και πολίτη να πάψει να είναι συνένοχος με τη σιωπή του.

Με αφορμή την παράσταση αυτή συναντήσαμε την σκηνοθέτιδα Alessandra Maioletti.

 

To STOP SEX TRAFFICKING είναι μια παράσταση-ντοκουμέντο με μεγάλη πορεία ήδη. Ποια ήταν η αφορμή για να ασχοληθείτε με αυτό το θέμα;

 Ήμουν σκηνοθέτης σε μια ομάδα ιταλίδων γυναικών, που κάθε χρόνο ανέβαζε μία παράσταση με θέμα τη γυναίκα. Στην αρχή του 2013 κι ενώ αναζητούσαμε θέμα για τη νέα μας παράσταση, μία φίλη ανθρωπολόγος, η Μαρία Καραμητσοπούλου, μου μίλησε για μια έρευνα που είχε κάνει πάνω στο θέμα του τράφικινγκ, στο πλαίσιο μιας πρότασης προς την ΕΡΤ, η οποία όμως τελικά δεν έγινε δεκτή. Παράλληλα, μια άλλη φίλη δημοσιογράφος, η Δάφνη Σκαλιώνη, είχε κάνει επίσης σχετική δημοσιογραφική έρευνα για τη σωματεμπορία. Το θέμα μας είχε στοιχειώσει. Όταν κανείς μαθαίνει γι’ αυτό, δύσκολα μπορεί να το αφήσει πίσω του. Το συζητήσαμε με την ομάδα, δέχτηκαν όλες με ενθουσιασμό, το δουλέψαμε και ανεβάσαμε την πρώτη εκδοχή της παράστασης. Όμως στο τέλος του 2013 δεν μπορούσαμε απλώς να προχωρήσουμε στην επόμενη παράσταση. Ήταν πολύ σημαντικό για να το αφήσουμε. Κι έτσι συνεχίσαμε την έρευνα ως Ομάδα Όνειρο πια, αλλάξαμε σύνθεση, προσθέσαμε άντρες ηθοποιούς γιατί στην πορεία διευρύναμε την οπτική μας, και φτάσαμε στο σήμερα.

 

Στην προετοιμασία της ήρθατε σε επαφή και με θύματα trafficking; Πόσο σκληρό ήταν αυτό με το οποίο ήρθατε αντιμέτωποι;

Με θύματα τράφικινγκ ήρθαμε κάποιοι άμεσα και όλοι έμμεσα σε επαφή. Η σκληρότητα δεν αφορά αυτό που αντικρύσαμε, αλλά αυτό που βίωσαν τα συγκεκριμένα άτομα, στη δύναμη των οποίων υποκλινόμαστε. Γιατί εμείς γνωρίσαμε γυναίκες και άνδρες που κατάφεραν να ξεφύγουν, σωματικά και ψυχικά από την κόλαση. Υπάρχουν όμως και πολλές ιστορίες ανθρώπων που δεν ξέφυγαν. 

 

Πιστεύετε ότι γίνεται μια σοβαρή δουλειά από την Πολιτεία για να την αντιμετώπιση του προβλήματος; Είναι τα θύματα ουσιαστικά μόνα τους;

Σοβαρή δουλειά από την Πολιτεία δεν θα μπορούσε να γίνεται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, με τα κονδύλια να εκμηδενίζονται. Χαρακτηριστικό είναι ότι το αρμόδιο τμήμα της αστυνομίας, που λειτουργούσε πολύ καλά, έχει αποδεκατιστεί, και έχει συνενωθεί με το Ηθών, αναλαμβάνοντας και τις δικές του αρμοδιότητες, οδηγούμενο ουσιαστικά στην αδράνεια. Και οι διάφορες οργανώσεις που παλεύουν να ορθοποδήσουν, δεν έχουν στήριξη, και έχουν αναγκαστεί να κλείσουν πολύτιμοι ξενώνες, οπότε τα θύματα, αν με κάποιον τρόπο σωθούν, μένουν ξεκρέμαστα μετά.

Παρατηρείτε αφύπνιση των θεατών μέσω της παράστασης;

Αφύπνιση των πολιτών μέσω της τέχνης, αν δεν βλέπαμε, δεν θα ήμασταν εδώ να παλεύουμε εθελοντικά σε αυτό το μετερίζι! Πιστεύουμε ακράδαντα στη δύναμη της Τέχνης να αφυπνίζει συνειδήσεις και να ενημερώνει ουσιαστικά, τρυπώνοντας υποδόρια στο κοινό. Να σημειώσουμε ότι για εμάς πολύ σημαντικό είναι να ενημερωθεί η νεολαία, ιδίως οι μαθητές, γιατί στα χέρια τους βρίσκεται η δύναμη της αλλαγής. Αν καταπολεμηθεί η ζήτηση, μόνο τότε θα καμφθεί η προσφορά. Οι ενήλικες δύσκολα αλλάζουν, η ελπίδα μας είναι να μπει η παράσταση στα σχολεία. Θα είναι αποτελεσματικότερη από οποιαδήποτε ομιλία και ενημερωτικά φυλλάδια και για αυτό η δέυτερη μέρα της εκδήλωση είναι αφιερωμένη στούς μαθητές.

 

Πόσο δύσκολο είναι να υπάρξει ένα καλλιτεχνικό αποτέλεσμα το οποίο θα είναι και η προτεραιότητα των καλλιτεχνών όταν εργάζεται κανείς με ένα θέμα τόσο καυτό, τόσο ευαίσθητο και με πραγματικό υλικό; 

Καλλιτεχνικό αποτέλεσμα υπάρχει, σας διαβεβαιώ, θα το διαπιστώσετε και εσείς στην παράσταση. Ωστόσο το ίδιο το θέμα και η δύναμη της πραγματικής μαρτυρίας καθοδηγούν την καλλιτεχνική απόδοσή του. Δεν γίνεται τέχνη για την τέχνη, γίνεται τέχνη για την αποκατάσταση της αλήθειας, για την απόδοση της δικαιοσύνης. Η τέχνη ως υπηρέτης δεν είναι ούτε πομπώδης, ούτε παράταιρη. Ακολουθεί διακριτικά το κείμενο, αναδεικνύοντάς το, πάντα στη σκιά του, χωρίς καμμία προσπάθεια εντυπωσιασμού. Προτεραιότητα των καλλιτεχνών είναι η αλήθεια, να έρθουν όλα στο φως. Ηθοποιός σημαίνει φως, άλλωστε, έτσι δεν είναι;

 

Έχετε «παράξενες» αντιδράσεις στην παράσταση; 

Αν μου ορίσετε τι θεωρείτε φυσιολογικό θα σας απαντήσω για τις παράξενες αντιδράσεις! Οι περισσότεροι πάντως φεύγουν σοκαρισμένοι και σκεπτικοί, άλλοι μας ευχαριστούν που τους ανοίξαμε τα μάτια, ενώ νόμιζαν πώς τα είχαν ήδη ανοιχτά, κάποιοι μας βεβαιώνουν ότι έμαθαν πολλά, παρότι χρόνια ασχολούνται με το θέμα… Δεν λείπουν βέβαια και οι ενοχικές αντιδράσεις ορισμένων που θα ήθελαν να αποποιηθούν την ευθύνη που μας βαραίνει όλους. Και πολλοί γυρίζουν το θέμα της συζήτησης στην αναγκαιότητα της πορνείας, κωφεύοντας στη διαφορά της από την εκπόρνευση. Ωστόσο, εδώ ανοίγουμε ένα τεράστιο ζήτημα.

 

Η παράσταση Sex Trafficking έχει παρουσιαστεί από το 2013 έως το 2015 στα: Tεχνόπολη Δήμου Αθηναίων (Festival Break the chain), Κινηματοθέατρο «Νέα Ελβετία» (στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Δήμου Βύρωνα), θέατρο Ακαδημία Πλάτωνος (ELΑΙώNAS FESTIVAL 2015), στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, στο Ίδρυμα Μ. Κακογιάννης και στο Θέατρο Εμπρός.

Το Σάββατο 28 Νοεμβρίου στις 21.00, αμέσως δηλαδή μετά την παράσταση, οργανώνεται «Ανοιχτή συζήτηση» με τη συμμετοχή διακεκριμένων επιστημόνων από την Ιταλία και την Ελλάδα, δύο χώρες που βρίσκονται σήμερα στο κέντρο του προβλήματος όντας χώρες διέλευσης αλλά και προορισμού των θυμάτων. Πιο συγκεκριμένα θα μιλήσουν οι: Daniela Bucelli ψυχολόγος – ψυχοθεραπεύτρια, Francesco Carchedi καθηγητής κοινωνιολογίας Παν/μιο La Sapienza, Paola Monzini κοινωνιολόγος – συγγραφέας, Κωνσταντής Καμπουράκης κοινωνικός λειτουργός, Μαρία Καραμητσοπούλου ανθρωπολόγος, Ηρακλής Μοσκώφ εθνικός εισηγητής για την καταπολέμηση της εμπορίας ανθρώπων, Δάφνη Σκαλιώνη δημοσιογράφος – συντονίστρια.

Θα ακολουθήσει, στις 22.00 συναυλία με τίλτο Fin’Amor με τους Lamia Bedioui, Σόλη Μπαρκή και Νίκο Σουλιώτη.

Την Κυριακή 29 Νοεμβρίου την παράσταση θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν μαθητές γυμνασίου και λυκείου το πρωί ενώ στις 13.00 η συγγραφέας της βραβευμένης ιστορίας για το σύγχρονο δουλεμπόριο Θα σε σώσω ό,τι κιαν γίνει Αλεξάνδρα Μητσιάλη θα κάνει ανοιχτή συζήτηση με το κοινό. Το πρόγραμμα θα κλείσει με τη συναυλία Ταξίδι στους ήχους του κόσμου με τους Lamia Bedioui, Σόλη Μπαρκή και Νίκο Σουλιώτη να ερμηνεύουν μουσικές από διάφορα μέρη του κόσμου.

Στο φουαγιέ του θεάτρου θα λειτουργεί όλο το διήμερο έκθεση φωτογραφίας του Paolo Patrizi με τίτλο MigrantSex Workers και του Κωνσταντή Καμπουράκη (ActUp) με τίτλο Ανδρικό Trafficking: Αττική – Ανθρώπινες Μηχανές.

 

   28-29 Νοεμβρίου 2015

   Cine Αλέκα – Τέχνη Πόλης,  Γ’ Ορεινής Ταξιαρχίας 13, Ζωγράφου, ΓΑΡΔΕΝΙΑ

Η ταυτότητα της παράστασης

Σκηνοθεσία – Κινησιολογία:  Alessandra Maioletti

Ιδέα – Ανθρωπολογική έρευνα: Μαρία Καραμητσοπούλου

Δημοσιογραφική έρευνα:  Δάφνη Σκαλιώνη

Μουσική – Sound design:  Corniza

Φωτισμοί: Giorgio Maioletti

Ενδυματολόγος:Κατερίνα Βαμβακά – Gaffer&Fluf,

Παίζουν: Έλενα Γιαννακοπούλου, Στέλλα Γεωργουλέα, Γιώργος Καπετανάκος, Σταύρος Μοίρας, Ευαγγελή Φίλη

Πληροφορίες: dance.oneiro@gmail.com, dafni792001@hotmail.com

Τηλ.: 6932 665474

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο