Εργαστήριο με θέμα «Ο Χορός της Αρχαίας Τραγωδίας» πραγματοποιείται από τον Rush Rehm και την Courtney Walsh του Stanford Repertory Theater την Δευτέρα 17 Ιουλίου στις 14.00 στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.
Σχεδιασμένο για ηθοποιούς, καθηγητές, και μαθητές του αρχαίου θεάτρου, το τετράωρο εργαστήριο ερευνά τις διάφορες προσεγγίσεις στον Χορό της Αρχαίας Τραγωδίας από παραστατική άποψη. Το εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί στα Αγγλικά από τους καλλιτέχνες του Stanford Repertory Theatre, τον καθηγητή Rush Rehm και την ηθοποιό Courtney Walsh και θα εστιάσει στα ακόλουθα ζητήματα: Τι είναι ο Χορός της Αρχαίας Τραγωδίας; Ως ερμηνευτές, ηθοποιοί, καθηγητές και σπουδαστές της Ελληνικής Τραγωδίας, πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε καλύτερα τον Χορό;
Το σκεπτικό
Έχουμε διαπιστώσει μία ραγδαία αύξηση στο ενδιαφέρον για την Αρχαία Τραγωδία τις περασμένες δεκαετίες, με παραμελημένα έως τότε έργα να ενσωματώνονται, πλέον, σε επαγγελματικές και πανεπιστημιακές παραγωγές σε όλο τον κόσμο. Στην σύγχρονη Ελλάδα, βέβαια, οι παραστάσεις Τραγωδιών είναι δημοφιλείς εδώ και παραπάνω από έναν αιώνα και είναι βαθιά ενσωματωμένες στους επαγγελματικούς θιάσους, στα Φεστιβάλ και στα εκπαιδευτικά θεατρικά προγράμματα. Παρ` όλα αυτά, ο Χορός παραμένει από τα πιο προβληματικά κομμάτια του Αρχαίου δράματος. Οι παραγωγές τείνουν στην ομογενοποίηση του Χορού με τρόπο προβλέψιμο ή συνήθως δίνεται έμφαση στην κίνηση και στο τραγούδι εις βάρος του πλούσιου ποιητικού λόγου, ή ( κινούμενος στην αντίθετη κατεύθυνση) ο Χορός περιορίζεται σε πεζό λόγο που απλώς περιγράφει τη δράση ή ακόμα και αφαιρείται ολοκληρωτικά. Αυτή ακριβώς η δυσκολία στην αντιμετώπιση του Χορού δείχνει πως το ξεκλείδωμά του μπορεί να βρίσκεται στην καρδιά αυτού που έχει να προσφέρει η Τραγωδία στο σύγχρονο θέατρο.
Το Εργαστήριο
Το Εργαστήριο θα ξεκινήσει με μία σύνοψη των ακαδημαϊκών και θεατρικών προσεγγίσεων του Χορού της Αρχαίας Τραγωδίας και κάποιες προτάσεις που τυχόν καλύπτουν κενά σε αυτές. Θα συνεχίσει με μία σειρά ασκήσεων για σώμα και φωνή σχεδιασμένες για παραστάσεις με Χορό. Τέλος θα ασχοληθεί με κείμενα τεσσάρων συγκεκριμένων Χορών από τον Αγαμέμνονα του Αισχύλου, τον Οιδίποδα Τύραννο του Σοφοκλή και τις Βάκχες του Ευριπίδη.
Στην συνέχεια το εργαστήριο θα χωριστεί σε τέσσερεις ομάδες και στην καθεμία θα ανατεθεί ο Χορός από τις προαναφερόμενες Τραγωδίες. Οι εισηγητές του εργαστηρίου θα προσφέρουν στην κάθε ομάδα την καθοδήγηση, τις παρατηρήσεις
και τις προτάσεις τους όπου κρίνουν απαραίτητο. Έχοντας σχεδιάσει, η κάθε ομάδα, την δική της προσέγγιση στον συγκεκριμένο Χορό, θα παρουσιάσει στη συνέχεια στις υπόλοιπες ομάδες τις ανακαλύψεις της. Αυτές οι παρουσιάσεις θα χρησιμοποιηθούν ως το ‘βασικό υλικό’ για ένα διάλογο με θέμα την πιθανή μελλοντική πορεία της ενασχόλησης με τον Χορό της Αρχαίας Τραγωδίας.
Το Πρόγραμμα
14.00: Συστάσεις και σύνοψη των ακαδημαϊκών και θεατρικών προσεγγίσεων του Χορού της Αρχαίας Τραγωδίας.
14.25 – 14.50: Ασκήσεις ζεστάματος για σώμα και φωνή σχεδιασμένες για παραστάσεις με Χορό
14.50 – 15.30: Σύντομη εξερεύνηση επιλεγμένων κειμένων:
- Αγαμέμνων του Αισχύλου, από την πρώτη Πάροδο η θυσία της Ιφιγένειας
- Αγαμέμνων του Αισχύλου, Α’ Στάσιμο
- Οιδίπους Τύραννος του Σοφοκλή, Β’ Στάσιμο
- Βάκχες του Ευριπίδη, από την Πάροδο «Όργια στα βουνά…»
15.30 – 16.00: Αρχική ομάδα εργασίας
16.00 – 16.10: Διάλειμμα
16.10 – 17.10: Ομαδική εργασία σε μεμονωμένους Χορούς
17.10 – 17.50: Παρουσίαση των ομαδικών εργασιών και διάλογος πάνω σε αυτά
17.50 – 18.00: Περίληψη και συμπεράσματα. Ποια είναι η επόμενη κατεύθυνση;
Λίγα λόγια για τους εισηγητές
Rush Rehm
Καλλιτεχνικός διευθυντής του Stanford Repertory Theater, είναι καθηγητής Θεατρικών και Κλασσικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Stanford και συγγραφέας αρκετών βιβλίων με θέμα την Αρχαία Ελληνική Τραγωδία.
Έχει εργαστεί ως ηθοποιός και σκηνοθέτης σε θέατρα σε όλη την Αμερική.
Στην Ελλάδα σκηνοθέτησε το The Wanderings of Odysseus στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης και Clytemnestra: Tangled Justice στο Θέατρο Τριανόν Ναυπλίου.
Courtney Walsh
Aπόφοιτη του Yale, έχει εργαστεί ως ηθοποιός στην τηλεόραση, στον κινηματογράφο,ενώ πιο πρόσφατα εμφανίστηκε στον πρωταγωνιστικό ρόλο στην Phèdre του Racine στο San Francisco Cutting Ball Theatre.
Βασικό μέλος του Stanford Repertory Theatre, έχει παίξει την Ιοκάστη στον Οιδίποδα του Seneca, την Καλυψώ, την Αρετή και τον Κύκλωπα στο The Wanderings of Odysseus, την Winnie στο Happy Days, και έχει γυρίσει την Ευρώπη, την Αυστραλία, τη Νέα Ζηλανδία και τις Η.Π.Α. στο one-woman-show: Clytemnestra: Tangled Justice.
Πληροφορίες
Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Πειραιώς 206, (ύψος Χαμοστέρνας), Ταύρος, Τ.Κ. 177 78, Τηλ. 210 3418550 & 210 3418579
Ημέρα Εργαστηρίου: Δευτέρα 17 Ιουλίου, 14:00- 18:00, σε χώρους του ΙΜΚ
Κόστος συμμετοχής: 20€
Υποβολή συμμετοχής έως 10 Ιουλίου 2017 στο theaterlab@mcf.gr (με ονοματεπώνυμο & τηλέφωνο επικοινωνίας)